Skjønnhetsekspertene i den britiske nettbutikken Landys Chemist har nettopp sluppet sin hudpleieindeks, som presenterer en oversikt over de største merkene, produktene og trendene i hudpleieindustrien det siste året.
Rangert som det mest populære hudpleieproduktet i 2023, er Elemis Pro-Collagen Cleansing Balm med hele 356 700 Google-søk i 2022-2023. Det bestselgende produktet forvandles til tre unike teksturer: først en nærende balsam, så en renseolje og til slutt en fuktighetsgivende rensemelk.
Charlotte’s Magic Cream fra Charlotte Tilbury rangeres som det nest mest populære hudpleieproduktet med 292 300 Google-søk i 2022-2023. Den magiske kremen gikk viralt på sosiale medier, og er et av Charlotte Tilburys premiumprodukter. Magic Cream er berømmet for sin formulering som oversvømmer huden med fuktighet og etterlater den hydrert og fyldig.
Rangert som det tredje mest populære hudpleieproduktet er The Ordinary Niacinamide-serum med 170 700 Google-søk i 2022-2023. Niacinamid er en form for vitamin B3 som finnes i mange matvarer, og blir ofte brukt i kosttilskudd. Når det påføres huden, er det nyttig for å bekjempe akne og gi en klarere hudfarge.
The Ordinary har for øvrig fire produkter inne på topp 10-listen, og innehar også fjerdeplassen med Glycolic Acid, som har 159 800 Google-søk i 2022-2023.
De andre merkene på topp 10-listen er COSRX, La Roche-Posay, Embryolisse og CeraVe.
Ytterligere funn fra rapporten:
Estee Lauder er det mest fulgte hudpleiemerket på Instagram – med totalt 4,4 millioner følgere.
Drunk Elephant rangeres som årets største hudpleiemerke – med totalt 5,9 millioner søk fra mars 2022 til februar 2023 – og er i tillegg det tredje mest populære merket på Instagram.
Alpyn Beauty har den høyeste engasjementsraten på Instagram: 1,51 % av 38 000 følgere. Dette er langt mer enn noe annet hudpleiemerke, og det eneste som oppnår over 1 % engasjement.