Svenskproduserte hårpleieprodukter fra Grazette of Sweden lanseres i Kina.
Sjampo, balsam og stylingprodukter produsert i Göteborg kommer til å selges i rundt 30 kinesiske byer.
– Vi regner med å selge for 10 millioner kroner det første året, sier Hans Algeskog fra Grazette of Sweden i en pressemelding.
Under slagordet “Quality and care from Sweden” skal Grazettes produkter selges i 300 eksklusive butikker i 32 kinesiske byer, der hver og en har minst tre millioner innbyggere. Men hovedsatsningen kommer til å skje i Beijing, Shanghai, Guangzhou og Chengdu.
Dette skaper arbeidsplasser i Göteborg.
Det er to hårpleieserier som skal selges: XL Concept som inkluderer sjampo, balsam og stylingprodukter, og Neccin som brukes mot hodebunnsproblemer.
Produksjonen skjer i fabrikken i Göteborg, og med hjelp av en mellommann i Kina som er kombinert importør og distributør.
– I og med at vi er et profesjonelt varemerke selges vi i Sverige kun på salonger, men det går ikke i Kina. På kinesiske salonger selger man kun behandlinger. Derfor kommer våre produkter til å finnes i eksklusive varehus, sier Hans Algeskog.
Arbeidet med å ta seg inn på det kinesiske markedet har pågått i drøyt fire år. Mye av tiden har gått med til byråkratiske spørsmål. Å flytte produksjonen til Kina har aldri vært et alternativ, da etterspørselen er større etter importerte varer.
– Det er viktig for dem at det er produsert i Sverige. Den kinesiske middel- og overklassen ser opp til Europa og Sverige har en veldig sterk posisjon, sier Hans Algeskog.