Sebastian Gordon og Fredrik Kristensson er grunnleggere og eiere av Swiss Clinic, som finnes i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Spania og Storbritannia.
Siden etableringen i 2011 har de hatt stor framgang både på det svenske hjemmemarkedet og utenlands. De har satset målbevisst på markedsføring, salg og kundeservice online.
Swiss Clinic omsetter i dag for 60 millioner svenske kroner, og har hatt en årlig salgsøkning på 300-400 prosent.

En sann gründerånd kjennetegner de to grunnleggerne. Selv før de startet Swiss Clinic drev de næring sammen, innenfor ulike områder, fra event og salg til restaurant og konsulentvirksomhet.
– Den digitale revolusjonen kombinert med en stor interesse for skjønnhet inspirerte oss til å starte et skjønnhetsforetak online, forteller Sebastian Gordon.
Målet er å utvikle høyteknologiske, men likevel naturlige produkter og behandlinger som fyller gapet mellom daglig bruk av kosmetikk og kostbare kosmetiske inngrep.
Før de startet selskapet grunnla de et eventbyrå i Norge, som er et stort marked for Swiss Clinic. Blant kundene fantes det en rekke kjente varemerker, fra Thai Airways og Nespresso til Universal Pictures og Scandic.
– Å jobbe med kvalitetsvaremerker fra forskjellige bransjer gav oss verdifulle erfaringer, og vi kunne bygge opp et bredt kontaktnett i Norge. Et land der Swiss Clinic har viktige ambassadører, som for eksempel skjønnhetsdronningen Kathrine Sørland, sier Gordon.

Gründerduoen bestemte seg tidlig for å satse på skjønnhetsprodukter og -behandlinger til hjemmebruk, kombinert med slagkraftig markedsføring online.
– En «aggressiv» og gjennomtenkt digital strategi er både viktig og nødvendig når man skal lansere et ukjent varemerke, sier Fredrik Kristensson, som er markedsansvarlig i selskapet. Viktig helt fra starten har det også vært å formidle en totalopplevelse av varemerket og dets kvaliteter.
Facebook er en viktig kanal for Swiss Clinic. Her kan de nå fram til både eksisterende og nye kunder.
– Vi er også «fordelaktig» lenket ved søk på google, påpeker Fredrik Kristensson.
– Tidligere spurte man ofte familie, slekt eller venner om skjønnhetsråd. I dag søker man etter informasjon på annen måte. Det gjelder derfor å utnytte alle digitale veier for å nå vår målgruppe, som surfer omkring på nettet, og effektivt spre informasjon.

Som et ledd i selskapets kundeservice har Swiss Clinic ansatt en hudterapeut som svarer på forbrukerspørsmål, og arbeidet pågår for fullt med å bygge opp en slags lojalitetsklubb kalt Swiss Beauty Club.
– Det gjelder hele tiden å ha tett dialog med kundene, lytte og gi respons.
Men selv om foretaket fokuserer mest på nettsalg, selges produktene også hos landsdekkende skjønnhetsskjeder som VITA i Norge og Matas i Danmark. På sikt kan det også bli en liknende utvikling i Sverige.
– Vi vil nå en bred målgruppe voksne, kvinner som menn, uavhengig av innkjøpskanal. Trenden går mot å tilby et helhetskonsept med salg både online og i fysisk butikk. Online-kundene driver dessuten trafikk som gavner de fysiske butikkene.
At Swiss Clinic var tidlig ute på nettet, gir imidlertid en stor konkurransefordel.
– Vi vet mye om kundene våre, får kontinuerlig feedback og kan raskt nå ut til en stor og bred målgruppe, samtidig som vi kan rette spesifikk informasjon til ulike kundegrupper, eksempelvis utfra alder og geografisk område. Det er også en stor fordel at vi helt fra starten har gjort omfattende investeringer i markedsføring, sier de.

Selskapet har kontroll på hele verdikjeden, fra idé- og produktutvikling til produksjon, markedsføring, salg og kundeservice.
– Det gir oss stor fleksibilitet, slik at vi kan tilby optimal kundeservice og gjøre raske oppdateringer når det for eksempel gjelder produktutvikling, sier Sebastian Gordon, som følger opp produktutviklerne på de forskjellige produksjonsenhetene. At mesteparten av produksjonen foregår i Sveits, er ingen tilfeldighet.
– Målet er å utvikle høyteknologiske skjønnhetsprodukter, og Sveits står for attraktive verdier som luksus, kvalitet og presisjon. Teamet vårt i Sveits er verdensledende på hudpleie, men jeg har også daglig kontakt med dyktige produktutviklere i andre land. Vårt brede sortiment gjør det nødvendig å samarbeide med de som spesialister på de respektive områder, sier han.

Gründerne har høytflyende planer for framtiden, og har som mål å vokse kraftig både i Sverige og internasjonalt. Strategien er å vokse organisk. Foretaket skal «breddes» både når det gjelder produktsortiment, markeder og salgskanaler, med flere butikker og kjeder innen premiumsegmentet.
– Men også i framtiden blir det fokus på salg og markedsføring online, påpeker Sebastian Gordon og Fredrik Kristensson.
– Her har vi et forsprang sammenliknet med våre konkurrenter som vi veldig gjerne vil forvalte.
De har bygget en franchise av e-handelskonseptet som gjør det lettere å ekspandere merket i Europa, og er motiverte for å vokse.
– Vi jobber i et spennende grenseland mellom medisin og skjønnhet, og den positive feedbacken vi får fra fornøyde kunder inspirerer oss til hele tiden å gå videre. Vi motiveres også av at våre produkter tildeles prestisjefylte priser som «Årets innovasjon» ved Swedish Beauty Awards, og nomineres ved tilsvarende kåringer i Danmark og Norge, forteller de.
En hudpleieserie skal lanseres mot slutten av 2016.