Da er det endelig opp og avgjort: Procter & Gamble selger hele 43 varemerker til Coty. De rydder i porteføljen, og kvitter seg med merker som ikke hører med til kjernevirksomheten.
KOSMETIKK har tidligere skrevet om salget, som går for å være det mest omfattende i nyere historie, ved flere anledninger.
Senest i forrige måned, da Coty sikret seg det høyeste budet.
HER kan du lese den første artikkelen vi skrev om P&Gs store merkevaresalg.
P&G har også solgt hårpleiemerket Fekkai, men ikke til Coty. Hvem som kjøpte det, kan du lese HER.
P&G forventer at alle ansatte som jobber med de aktuelle merkevarene skal overføres til Coty, og sier alt skal fullføres i løpet av andre halvdel 2016.
P&G passer likevel på å beholde noen skjønnhetsmerker selv. Merkene som overlever slankeprosessen inkluderer Head & Shoulders, Herbal Essences og Aussie.
I tillegg ønsker P&G å fortsette med merker knyttet til barbering, som Gillette og Venus. De beholder også hudpleiemerkene Olay og SK-II.
Det betyr at følgende merker nå eies av Coty, som blir en storaktør i bransjen:
Salon Professional
Wella Professionals
Sebastian Professional
Clairol Professional
Nioxin
System Professional
Color Charm
Sassoon Professional
Londa/Kadus Professional
Retail Hair Color & Wella Retail Styling
Koleston
Soft Color
Wellaton
Natural Instincts
Nice N’ Easy
VS Salonist
VS Pro-Series Color
Londa
Miss Clairol
L’image
Bellady
Blondor
Balsam Color
Welloxon
Shockwaves
New Wave
Design
Silvikrin
Wellaflex
Forte
Wella Styling
Wella Trend
Dufter
Hugo Boss
Dolce & Gabbana
Gucci
Lacoste
bruno banani
Christina Aguilera
Escada
Gabriela Sabatini
James Bond 007
Mexx
Stella McCartney
Alexander McQueen
Makeup
Max Factor
COVERGIRL