Under årets Norwegian Cosmetic Award (NCA), som ble streamet 25. mars, ble det delt ut 15 priser til vellykkede lanseringer innen makeup, duft, hud- og hårpleie. Ole Henriksen, som står bak det bestselgende hudpleiemerket med samme navn, fikk hederspris.
Produktene er testet og vurdert av en kompetent og uavhengig fagjury. Her er årets vinnere og juryens begrunnelser:

Kroppspleie: Cliniderm Caring Protection Lotion SPF 50
I et marked med høy konkurranse evner produktet å solid bevise salgstall, kategorivekst og kvalitet hele veien. Med suverene kosmetiske egenskaper som leverer på god konsistens og enkel påføring, leverer produktet svært mye bedre enn mange konkurrenter innen samme sjanger.
I et år med få utenlandsreiser burde produktet ha slitt med å få salgstall gitt sine egenskaper, men klarte allikevel å bevise at forbruker er villig til å gjøre smarte valg på høy solfaktor når kosmetikken leverer så godt som vi ser her. Et produkt som evner å være kundeorientert, trendorientert og samtidig levere faglig forankring og kosmetiske egenskaper av høy klasse – det gir resultater.
2. plassen gikk til Aveda Cherry Almond Body Scrub og 3. plassen til ACO Sun AtoProtect Lotion SPF50+.

Hudpleie – bred distribusjon: Lumene Oil-Cocktails
I kategorien «Hudpleie bred» var det flere sterke kandidater, og hele 11 produkter ble nominert. Vinneren har med sitt merke gjeninntatt norsk faghandel i 2020. Med tidsriktig fokus på veganske, naturlige og kortreiste ingredienser fra nordisk natur, har vinneren komplettert en allerede bestselger med søskenprodukter for tørr og kombinert hud. 2020 var et år med færre festligheter og cocktails, men med de magiske dråpene fra LUMENE OIL-COCKTAILS kunne vi i alle fall gi huden en deilig boost og intensiv fukt og pleie!
2. plassen gikk til Glöd Sophie Elise Self Tan Drops Dark/Medium og 3. plassen til La Roche-Posay Effaclar Micro-peeling rensegelé.

Hudpleie – selektiv distribusjon: Sensai Dual Essence
Silkemyk hud og masse glød? Dette produktet står til alles forventning. I påføring, opplevelse og effekt. Produktet holder det det lover. Flakongen ristes sidelengs, så ingrediensene blandes før den mykgjørende oljen masseres inn i huden. Produktet er en opplevelse både for sinn og sanser. Vi elsker det! Dette produktet har blitt en absolutt favoritt hos juryen!
2. plassen gikk til Ole Henriksen Banana Bright Vitamin C Serum og 3. plassen til Sisley Black Rose Eye Contour Fluid.

Design: Estée Lauder AERIN Wild Geranium EdP
Årets design er en kategori det er vanskelig å nå opp i i dag, da vi tross alt er i en av verdens mest estetiske bransjer. Men da juryen pakket ut årets vinner, var det som om vi kunne høre et lite sus av begeistring. Fargene på esken, den skulpturelle utførelsen i blant annet korken, overflaten på produktet … Totalinntrykket av designet gir fagre løfter om hva som venter – og det innfris på absolutt alle områder.
2. plassen gikk til Davines Pasta & Love og 3. plassen til Eleni & Chris Men’s Skin Care Collection.

Hårprodukt: Hair Rituel by Sisley Restructuring Nourishing Balm
Dypt nærende balsam for skadet, tørt og sprøtt hår, til bruk før sjampo og gjerne over natten. Den er beriket med en kombinasjon av botaniske oljer og virker på hårfiberen for å intenst nære, fornye og restrukturere. Silkemyk tekstur som umiddelbart forvandles til en olje for en sensorisk opplevelse.
Hårprodukt profesjonell pleie: Paul Mitchell Clean Beauty
Vinneren av denne kategorien var en klar favoritt hos juryen. Dette er en serie som virkelig leverer, og som imøtekommer dagens bevisste forbruker med sin grønne profil. Serien er svanemerket, vegansk og emballasjen 100 % resirkulerbar. Juryen tror alle hårtyper vil elske serien, som gir masse fuktighet, stryker håret med proteiner, eller løse floker med antifrizz-produkt, og serien den lukter friskt og veldig fresht.
2. plassen gikk til Kérastase Genesis og 3. plassen til Wella Professional Color Fresh Mask.

Herreprodukt: Eleni & Chris Men’s Daily Moisturizer
Produktet evner å levere på flere dimensjoner som imponerer. Et design som virker innbydende og estetisk vakkert, men også hygienisk og praktisk. En kosmetikk som leverer egenskaper til målgruppen som tydelig er etterlengtet – trekker raskt inn, gir fukt og samtidig en kosmetisk effekt ved å matte ned fete partier. Videre kommer norsk natur og stolthet tydelig frem i bruk av ingredienser, som forankrer produktet godt i sitt nordiske miljø med blant annet bruk av multefrø og omega 3-oljer.
2. plassen gikk til Davines Pasta & Love og 3. plassen til Cosmica For Men Hydrating Face Cream.

Hårprodukt profesjonell styling: Shu Uemura (stylingserie)
En av grunderna i en japansk trädgård är att den ska var sluten och skyddad från omvärlden. Vinnaren i kategorin «Hårprodukt professionell styling» upplever verkligen till grunderna för en japansk trädgård, då produkterna både skapar en sluten form och skyddar håret mot fukt och värme. Vinnarproduktet doftar som en dröm och säger farväl till allt vad som innebär frizzigt hår, för att istället välkomna känslan av nyfönat hår hos frisören.
Mediekampanje: Sunsilk Minerals
Årets mediekampanje treffer sin målgruppe ved å ta grep for å skille seg ut blant sine konkurrenter. Målgruppen er ekstremt lite lojal til merker, og det ble besluttet å lage et helt eget digitalt univers for merket. Innsikt viste at det var YouTube som måtte brukes, da det er her målgruppen er, og bruker mest tid. Det ble skapt markedsføring med høy underholdningsverdi som satte merket i hovedrollen. Kampanjen har gitt merket en salgsøkning i en kategori som totalt har en tilbakegang.

Makeup – selektiv distribusjon: Sensai Eye Colour Palette
Det sägs att en japansk trädgård inte behöver innehålla en enda växt bara det går att finna ett lugn i den. Arbetet med att utforma och skapa en trädgård är som att måla, fast med verkligt material. Vinnaren i «Makeup selektiv» tillgodoser en färgpalett gjord för att skapa allt från lugna och sofistikerade ögon, till mer intensiva looks om så önskat. Med en konsistens av silke och följsamhet uppnår juryens favorit en härlig känsla av att Japans vackra trädgårdar är möjlig att uppleva på sina ögonlock.
2. plassen gikk til Guerlain Terracotta Nude og 3. plassen til Sensai Designing Liquid Eyeliner.

Makeup – bred distribusjon: NYX Professional Makeup Epic Ink Liner
Det er godt gjort å lansere et enkeltprodukt i en allerede velfylt nisje, som får hele juryen til å gå av skaftet over hvor bra det er. Her har det haglet med superlativer i testperioden: – Enkel å legge, presis påføring, fantastisk god holdbarhet, en ny favoritt i sminkepungen. Dette er et rett og slett et produkt som gir maks verdi for pengene – og vi elsker det!
2. plassen gikk til Beauty Camilla Pihl og 3. plassen til Estée Lauder Futurist Hydra Rescue Moisturizing Makeup SPF 45.

Dameduft: Dolce & Gabbana The Only One Intense
Vinneren i denne kategorien er intens, feminin, og rett og slett en veldig deilig duft! Med noter av jasmin, appelsinblomst og kokosnøtt trakk den det lengste strået blant duftene juryen vil spraye på sine pulspunkter. Med sin stilrene flakong i varme farger, kommuniserer den akkurat den varmen og sensualiteten duften oppleves som.
2. plassen gikk til Perfect Marc Jacobs EdP og 3. plassen til Estée Lauder AERIN Wild Geranium EdP.

Herreduft: Yves Saint Laurent Y Eau Fraîche
Lite gjør oss lykkeligere enn en mann som lukter skikkelig godt. Årets vinner er både klassisk og spennende på samme tid. De friske, velkjente notene av sitrus drar tankene til romantiske solnedganger, og den første, magiske daten du aldri glemmer. I tillegg gjør noter av peppermynte og enebær at duften får en moderne tvist, og rett og slett lukter som en … vinner!
2. plassen gikk til Gucci Guilty Pour Homme EdP og 3. plassen til Giorgio Armani Acqua Di Gìo Profondo.

Årets lansering: Beauty Camilla Pihl
2020 var et år med nedstengninger og reiseforbud, og mange lanseringer ble utsatt. Vinneren av «Årets lansering» lot seg ikke stoppe av annerledesåret, og introduserte sommeren 2020 en ny serie i en godt satt kategori med veletablerte merkevarer. Lanseringen var naturlig nok godt synlig i sosiale medier med lekre bilder og tutorials, og var en suksess fra dag 1.
Denne veganske serien inneholder få, men nøye utvalgte «must haves» for å oppnå en naturlig look med et glødende og fresht utseende, og har en frontfigur som lever opp til dette. Til tross for at det i lengre perioder var utsolgt for flere av produktene, har denne lanseringen, med sine få SKUs, utfordret store, internasjonale merkevarer innen makeup og vist fantastiske salgstall.
NCA hederspris: Ole Henriksen
Noen produkter treffer oss på en spesiell måte, og gir oss både en god følelse og en god effekt. «Årets hederspris» er en merkevare som definitivt treffer oss på begge disse; produktene gir oss følelser av fargerik lekenhet, energi og glede. Det er enkelt, men likevel luksuriøst, og gir gode effekter som fukt, eksfoliering og ikke minst GLØD. Duften på produktene er fantastisk, gang på gang lanseres det relevante nyheter som går rett inn på bestselgerlistene, og merket har vist en fantastisk vekst de siste årene. Fra Danmark via USA til Norge – alle vil ha #OLEGLOW!