Matas kjøper svenske KICKS Group og blir markedsleder i Norden

Matas har i dag inngått en avtale med det svenske konsernet Axel Johnson AB om å kjøpe et av de absolutt ledende nordiske selskapene innen skjønnhetspleie, KICKS Group, for DKK 700 millioner.

KICKS Group består av skjønnhetskjeden KICKS og den nettbaserte hudpleieklinikken Skincity.

KICKS Group har 226 butikker i Sverige, Norge og Finland og en netthandel som står for ca. 29 prosent av salget. KICKS Group har en omsetning på ca. 3,1 milliarder danske kroner årlig, og er markedsleder på det svenske og norske skjønnhetsmarkedet.

Målet med kjøpet er å skape en nordisk leder innen skjønnhet og velvære som utad representeres av de tre sterke og selvstendige varemerkene Matas, KICKS og Skincity. Til sammen henvender de seg til over 5 millioner klubbmedlemmer i et marked med en samlet befolkning på ca. 27 millioner mennesker på tvers av de nordiske landene og med ca. 500 fysiske butikker og markedsledende nettbutikker.

Gregers Wedell-Wedellsborg, CEO i Matas, sier:

– Etter knapt 75 år på dansk jord og fem år med en digital omstilling i høyt tempo, tar vi i dag det store spranget ut i Norden. Når vi nå slår oss sammen med KICKS og Skincitys dyktige og dedikerte medarbeidere i Sverige, Norge og Finland, vil vi i fellesskap bygge en nordisk markedsleder innen skjønnhet og velvære med en klar ambisjon om alltid å være det foretrukne valget for de nordiske forbrukerne.

Matas har de siste fem årene gjennomgått en markant omstilling fra butikkjede til markedsleder på nettet, og har i samme periode økt omsetningen med over 1 milliard kroner. Matas har nettopp avlagt et rekordårsregnskap for det avvikende regnskapsåret 2022/2023.

KICKS ble grunnlagt i Sverige i 1991, og siden 2002 har KICKS Group vært eid av Axel Johnson AB. Mia Brunell Livfors, administrerende direktør i Axel Johnson AB, sier:

– Sammen med ledelsen og medarbeiderne i KICKS har vi utviklet virksomheten fra en klassisk detaljistkjede med beskjeden e-handel, til en omni-aktør med et ledende kundetilbud i alle salgskanalene. Vi er overbevist om at Matas er den rette fremtidige eieren av KICKS og Skincity, og at vi i fellesskap kan styrke kundetilbudet.

Stort vekstpotensial i et lukrativt marked

Det nordiske markedet for skjønnhet og velvære er på over 65 milliarder kroner.

Matas og KICKS Group har en rekke likheter i forretningsmodeller, medlemsbaser, tjenester, digitalisering, e-handel og et felles fokus på ansvarlighet.

– Vi har kjent og fulgt KICKS i en årrekke. Vi deler verdier og ser mange fordeler med å gå sammen. Vi vil bruke vår samlede styrke til å gjøre det enda mer attraktivt å handle hos KICKS og Matas og fortsette å fokusere på det som er vårt DNA, nemlig ekspertrådgivning og god service fra et enestående team av kolleger, sier Gregers Wedell-Wedellsborg.

Basert på de siste regnskapstallene for 2022/2023 vil Matas og KICKS Group ha en samlet omsetning på ca. DKK 7,6 milliarder.

Den endelige kjøpsavtalen forventes å tre i kraft i tredje kvartal 2023.

Matas åpnet også tidligere i år nettbutikkene matas.no og matas.se, noe som ble bredt omtalt i KOSMETIKK nr. 2-23 under tittelen «Matas satser nordisk».