Lyko åpner på Oslo City

Netthandelsaktøren Lyko styrker sin fysiske tilstedeværelse når de nå åpner en ny butikk på Oslo City. Samtidig legger de ned butikken de i noen år har hatt på Vinterbro sør for Oslo.

– Vi tror at Oslo City vil være en mer fordelaktig beliggenhet enn Vinterbro, sier Rickard Lyko, som er VD (CEO) i Lyko.

Den 105 kvadratmeter store butikken på Oslo City øker kjennskapet til Lyko, og tilbyr mer enn 70 kjente merkevarer og 4000 artikler innenfor profesjonell hårpleie, sminke og hudpleie.

Som alle andre Lyko-butikker, har den også en salongdel som er viktig for konseptet.

Foto: Mikael Sjöberg / www.mikaelsjoberg.se

Lyko har opphav i den profesjonelle hårpleien, og Rickard Lyko har vokst opp i en frisørfamilie, i salongen til sin mor og far i Dala-Järna i Sverige.

Han forteller at Lyko.se først var foreldrenes hobbyprosjekt. Men da han ble ferdig med å studere, ville han forsøke å utvikle farens forretningsidé. Hele familien, inkludert søsteren som også er frisør, satset stort på det nye selskapet – og det fungerte.

Lyko driver nå 38 butikker i Sverige, og tror på omnikanal for å kunne møte kunden både digitalt og fysisk.

Hvor viktig er salongdelen av konseptet?
– For oss er frisørene veldig viktige, selv om de står for en liten del av vår totale omsetning.

Kommer det flere fysiske butikker i Norge?
– Vi vil fortsette å satse hardt i Norge, og kan ikke utelukke at det blir flere fysiske enheter. Men det finnes ingen beslutning per i dag, sier Rickard Lyko.