L’Oréal kvitter seg med Decléor

L’Oréal har kunngjort at de vil slutte med å produsere, distribuere og markedsføre Decléor.

Dette skjer nesten ti år etter at de kjøpte merket, sammen med Carita, fra det japanske selskapet Shiseido for 228 millioner euro. 

Decléor ble grunnlagt i 1974 av Solange Dessimoulie, og er spesielt kjent for sin bruk av essensielle oljer. Det var et av de første hudpleiemerkene som baserte seg på aromaterapi. I Norge har merket tidligere hatt en dominerende posisjon i den profesjonelle spa- og hudpleiebransjen, bygget opp gjennom 1990- og 2000-tallet av Hilde Midthjell og Dermanor. 

Hos L’Oréal har Decléor vært innlemmet i forskjellige avdelinger. Først i Professional Products Division, som henvender seg til frisørkanalen, og deretter i det som i år ble omdøpt til Dermatological Beauty Division, med kjente merker som selges i medisinske hudklinikker og apotek. 

På samme måte har Carita blitt flyttet fra Professional Products Division til L’Oréal Luxe, som jobber mot parfymerikanalen.

L’Oréal har oppgitt at de har som strategi å kjøpe varemerker, og noen ganger også å tre ut av dem. De har tidligere solgt det naturlige merket Sanaflore, som også var organisert i Dermatological Beauty Division, og nå fortsetter de å strømlinjeforme porteføljen. 

Allerede i 2017 trakk de Decléor ut av det amerikanske markedet. Hva som skjer nå med merket er uvisst, men Dermatological Beauty Division har i alle fall valgt å prioritere merkene La Roche-Posay, Vichy, CeraVe og SkinCeuticals. Samt Skinbetter Science, som L’Oréal har kjøpt og jobber med internasjonalt, men som Dermanor har en langsiktig avtale med i Norge.