L’Oréal kjøper Aesop
I hele vinter har det gått rykter om en budkrig, og nå er det klart: L’Oréal har signert en avtale om å kjøpe det australske merket Aesop for hele 2,5 milliarder US dollars.
Det skal være det største oppkjøpet som noen gang er gjort av den franske beauty-giganten.
Selgeren er det brasilianske selskapet Natura &Co, som kjøpte først en majoritetsandel av Aesop, og deretter hele virksomheten i 2016. Aesop har hatt en fin vekst i omsetningen de seneste årene, og nå skal L’Oréal bidra til å øke veksten ytterligere.
Det var for øvrig L’Oréal som i 2017 solgte The Body Shop nettopp til Natura &Co – et merke som det brasilianske selskapet nå vil gi fullt fokus, sammen med Avon, som det også eier.
Nicolas Hieronimus, som er administrerende direktør i L’Oréal Group, uttaler i en pressemelding at L’Oréal vil bidra til å utnytte Aesops store vekstpotensiale, særlig i Kina og i taxfree-handelen.
L’Oréal kjøpte også for noen måneder siden det profesjonelle hudpleiemerket Skinbetter Science.