L’Oréal inngår strategisk partnerskap med Kering

Det langsiktige partnerskapet innebærer at L’Oréal kjøper Kering Beauté for fire milliarder euro, og med dette overtar det eksklusive nisjedufthuset Creed.

L’Oréal skal også overta en 50-årig eksklusiv lisens for å utvikle, produsere og distribuere duft- og skjønnhetsprodukter for Gucci. Denne skal tre i kraft når Kerings nåværende lisensavtale med Coty utløper.

I tillegg innebærer avtalen at L’Oréal skal få 50-årige eksklusive lisenser for å utvikle og distribuere duft- og skjønnhetsprodukter for Bottega Veneta, Balenciaga og andre designermerker eid av Kering, noe L’Oréal skal betale royalties for.

L’Oréal og Kering skal også sammen utforske nye forretningsområder innen luksus, wellness og longevity. Avtalen forventes fullført i løpet av første halvår 2026, og skal følges opp av en felles strategisk komité.

– Dette samarbeidet markerer et avgjørende steg for Kering. Sammen med L’Oréal kan vi styrke utviklingen av skjønnhetsprodukter og dufter for våre merkevarer, slik også Yves Saint Laurent Beauté har gjort under L’Oréal, uttaler konsernsjef i Kering, Luca de Meo.

Nicolas Hieronimus, konsernsjef i L’Oréal Groupe, er også glad for samarbeidet.

– Det vil styrke vår lederposisjon innen luksus og skjønnhet, og åpne nye muligheter innen wellness, uttaler han.

Kering etablerte sin beauty-divisjon i 2023, og kjøpte nisjedufthuset Creed samme år for rundt 3,8 milliarder dollar. Konsernet hadde et svakt første halvår i 2025, da omsetningen falt 16 prosent. Samtidig økte Kering Beauté sine inntekter med ni prosent, til 150 millioner euro.