Lilleborgs nye hudpleiesatsning AquaDerma er «free-from», og selges i flere kanaler. Serien er utviklet og produsert i Norge.
AquaDerma er Lilleborgs største lansering siden Define kom på markedet i 2002, og ambisjonene er høye: ifølge Finansavisen ønsker Orkla-sjef Peter Ruzicka å utkonkurrere L’Oréal Paris på ansiktspleie i løpet av ett år.
Orkla, som eier Lilleborg, har investert 70 millioner kroner i produktutvikling og markedsføring. Målet er at serien skal bli størst på hudpleiemarkedet i løpet av 2015, noe som innebærer et salg på over 100 millioner kroner.
For å få til dette, går de bredt ut: AquaDerma skal ikke bare selges i dagligvarebutikker, men også i Vita, H&M, Cubus, Apotek1 og Boots apotek.
Serien er utviklet etter strenge ingredienskrav, og omstridte ingredienser er bevisst valgt bort. Ingen av produktene inneholder parabener, alkohol, BHT, EDTA, SLS, ftalater, mineralolje eller silikoner.
Serien er utviklet ut fra norske kvinners ønsker og behov, og tar hensyn til at tørr hud er mer forekommende i Norge enn sørover.
– Stjerneingrediensen i kremene er et ekstrakt fra norsk lakserogn som viser seg å ha effekt på sårheling. Det er et patentert kompleks som Lilleborg har enerett på å bruke, og som vi løfter fram som antiage-ingrediens, sier senior produktsjef i Lilleborg, Kristina Velgaard, som har vært med på prosjektet siden starten.
Konkurransen er tøff, og det er få serier på ansiktspleie som har tilsvarende bred distribusjon i Norge.
– Vi vil bygge volum i flere kanaler, og har enkelte spesialiserte produkter som passer bedre i Vita enn i dagligvare. Vi skal levere på samme kvalitetsnivå som det man får i hudpleiesalonger, sier Kristina Velgaard.