Parfymerikjeden Kicks ble torsdag kåret til årets butikkjede under Kjøpesenterkonferansen i Bergen. En vellykket reposisjonering og forbilledlig bruk av teknologi ble trukket frem av juryen som noen av grunnene til at Kicks vant.
Prisen Årets Butikkjede deles hvert år ut av Nordic Council of Shopping Centers til den butikkjeden som det siste året oppleves som den beste samarbeidspartneren for kjøpesentrene, og som gir den beste kundeopplevelsen.
I år var det kjedene VITA, Kitch`n og Kicks som var finalister, og Kicks stakk til slutt av med seieren.
− Kicks har gjennomgått en vellykket reposisjonering, og på kort tid tatt en klar og tydelig posisjon. I tillegg fremstår kjeden som en pionér i bruk av teknologi. Kjeden kan også vise til god omsetningsvekst, og bidrar positivt til sentrene, sier markedssjef i NCSC Norge Hilde Maren Schjager.
Kicks har en klar ambisjon om å være pådriver for en bærekraftig utvikling.
Kjeden satser på lavenergibelysning, miljømerket strøm og vannkraft. I tillegg benytter kjeden metanoldrevne lastebiler og lærer sjåførene opp i miljøvennlig kjøring. Blant Kicks egne varemerker finnes det også to hudpleieserier som er Fair Trade merket.
− Kicks har på forbilledlig vis maktet å henvende seg til den moderne kunden gjennom rike, gjennomtenkte og brukertilpassede kommunikasjons- og salgsflater. Ved bruk av digitale plattformer har de også lykkes å skape mertrafikk i butikkene, sier Schjager.
Juryen berømmer også kjeden for sine kunnskapsrike ansatte, kjedens opplæringsprogram Kicks Academy, og det tydelige fokuset på faglig utvikling. Kjeden har blitt en spydspiss i sin bransje på kort tid. Det har også ført til at kjeden det siste året har hatt en vekst på nesten ti prosent.
− Ved å tenke tilgjengelighet på tvers av kanaler har Kicks evnet å skape kundelojalitet, høy involvering og god vareprat. De har rett og slett tatt den moderne kunden på alvor, avslutter Schjager.
KOSMETIKK har også tidligere skrevet om Kicks, du kan lese mer HER.