Mange svenske beauty brands satser stort på eksport. Da Swedish Beauty Awards 2025 gikk av stabelen 2. april, ble det for første gang kåret en vinner i kategorien «Årets Kosmetikexportör», i samarbeid med Business Sweden.
Prisen ble delt ut av ingen ringere enn Sveriges utenrikshandelsminister Benjamin Dousa, noe som bærer bud om anerkjennelse på høyeste politiske nivå.
– Svenske kosmetikkselskap spiller en stadig viktigere rolle i å sette Sverige på kartet internasjonalt. Eksport av kosmetikk oppgis til seks milliarder kroner, og har økt med imponerende 174 prosent siden 2019. Legger man til hygieneprodukter dobles eksportverdien. Imponerende! uttalte Benjamin Dousa.
Prisen «Årets Kosmetikexportör 2025» ble tildelt IDUN Minerals for deres langsiktige, gjennomtenkte og beviselig fremgangsrike eksportstrategi. Med et sterkt fokus på kvalitet, bærekraft og tilvekst setter de tydelige avtrykk internasjonalt, og deres globale reise har så vidt begynt.
– Det er en seier å bli nominert, og på den internasjonale spillebanen er vi alle vinnere når svensk beauty vokser. Der er vi ikke konkurrenter, men bransjekolleger, uttalte Caroline Thunstedt, administrerende direktør for IDUN Minerals (bildet).