FRØYA er en ny, norskutviklet sminkeserie laget for den nordiske kvinnen, og skreddersydd for det tørre og kalde klimaet i Norge. Produktene har naturlige og flotte farger med pigmenter som sitter godt.
– Det har vært et sug i markedet etter sminke, for de største merkene i det profesjonelle markedet har hatt en utfordring med nettlekkasje. Allerede før lanseringen hadde vi nærmere 20 salonger på venteliste, sier Adi Velic fra La Cosmetica, firmaet som står bak FRØYA.
Han tror at de får uttelling for konseptet sitt og måten de følger opp salongene på: alt av kursing, utstillingsmateriale, poser, plakater og testere er gratis for forhandlerne, og de får i tillegg gode kalkyler.
La Cosmetica er et firma i ekspansjon, og har brukt to år på å utvikle sminkeserien.
– Det har vært en lang og krevende prosess. Å finne fram til riktige farger er én ting, men å sikre kvaliteten på produktene er kanskje det som har tatt mest tid. For ikke å snakke om forpakningene! Der benytter vi bestanddeler fra hele fem forskjellige fabrikker før vi setter sammen et ferdig produkt, forteller Adi Velic.
Sminken er tatt fram av Ronja Hauan, som er Brand Manager og produktutvikler. Hun har jobbet sammen med Astri Raaket, som er makeupansvarlig og kursholder for det nye merket.
– Vi har CC-krem, foundation, blush, solpudder, maskara… Alt man trenger i en makeupserie. En linje for sensitiv hud som gir ekstra mye pleie har vi også, sier Ronja Hauan.
Inkludert koster er det 65 individuelle produkter i den nye serien, fordelt på 16 produkttyper.