Fortsatt kraftig vekst for Rituals

Rituals Cosmetics avsluttet 2023 med en omsetning på mer enn 1,7 milliarder euro. Selskapet vokste med 22 prosent basert på en omsetning på 1,4 milliarder euro i 2022 .

Det nordiske markedet (Sverige, Norge, Danmark og Finland) vokste med 14 prosent i samme periode, og landet på en omsetning på 174 millioner euro.

De fysiske butikkene utmerket seg som den største salgskanalen, med imponerende resultater. Men også den digitale handelen, som utgjorde nesten 20 prosent av den totale omsetningen, økte med 14 prosent i 2023. 

Majoriteten av veksten kom fra Europa. Mer spesifikt for Norden kom majoriteten av veksten fra ekspansjonen Rituals har gjennomført i Danmark og Finland.

De mer modne markedene Sverige og Norge leverte en positiv vekst på 7,5 prosent i Sverige og 10 prosent i Norge, der kjeden i dag har 56 butikker. 

Rituals internasjonalt, 2023:

  • Lanserte over 150 nye produkter.
  • Åpnet 200 nye butikker.
  • Lanserte over 500 nye salgspunkter hos samarbeidspartnere.

Rituals Norden, 2023:

  • Åpnet 27 nye butikker (6 i Sverige, 11 i Norge, 5 i Danmark og 5 i Finland).
  • Lanserte 40 nye salgspunkter hos samarbeidspartnere. 
Raymond Cloosterman satser nå også på Asia.

Et høydepunkt for 2023 var at Rituals etablerte seg på det asiatiske markedet og åpnet de 10 første butikkene, blant annet i Singapore, Thailand og Malaysia.

I tillegg åpnet selskapet flaggskipbutikker i Paris, Barcelona, Antwerpen og Frankfurt med sitt prisbelønte konsept «Mind Oasis», inspirert av suksessen til Amsterdams House of Rituals.

«Mind Oasis» er et spennende konsept fra Rituals.

– Vi er veldig stolte over å se sterk vekst for Rituals i 2023 til tross for utfordrende markedsforhold, uttaler Raymond Cloosterman, administrerende direktør og grunnlegger.

– Suksessen kommer av vårt innovasjonsprogram kombinert med internasjonal ekspansjon med nye butikker og «shop in shops» hos nøkkelpartnere.

Raymond Cloosterman er forventningsfull for 2024, og kommer til å fortsette å lansere sterke innovasjoner.

– Vi planlegger å åpne ytterligere 250 butikker, nesten fem hver uke, for å nå en omsetningsmilepæl på to milliarder euro. Vi håper å opprettholde veksten i Europa gjennom retail, online, wholesale og travel retail, samtidig som vi forsiktig bygger opp merkevaren i Asia med planer om å åpne 20-30 butikker, uttaler han.