Salget av selektive selvbruningsprodukter økte med 9,2 prosent i løpet av første halvår 2015, sammenliknet med tilsvarende periode i fjor, viser tall fra det engelske markedsanalyseselskapet NPD Group.
Innovative produktlanseringer trekkes fram som årsaken til salgsøkningen. Eksempelvis har St. Tropez kommet med en In Shower Gradual Tan.
Selvbruningsprodukter med oljekonsistenser, som gir en naturlig glans til huden, har også slått godt an på det engelske markedet. Et eksempel på en slik nyhet er Biotherm Autobronzant Tonique.
Her hjemme rapporterer nettbutikken Blush.no om kraftig vekst i salget av selvbruningsprodukter. Solens fravær i begynnelsen av sommeren og nordmenns bevisstgjøring rundt farene ved overdreven soling trekkes fram som årsaker.
I følge 2015-tall fra Blush.no har salget av selvbruningsprodukter til kroppen økt med 90 prosent, mens selvbruningskrem til ansiktet har økt 75 prosent.
Selvbruningsprodukter gjør huden brun gjennom en ufarlig kjemisk prosess. Sukkerstoffet DHA (dihydroxyacetone) stimulerer aminosyrer i huden (keratin), og en kjemisk reaksjon gjør at keratinet blir mørkere og får en gyllen farge. Det tar mellom fire og åtte timer før fargen er helt ferdig.
Som et alternativ til de vanlige selvbruningskremene med DHA, har L’Oréal lansert en ny type BB-krem som er makeup for kroppen. Den må tørke i et par minutter for holdbarhetens skyld, smitter ikke av, og vaskes vekk i dusjen.