En ny milepæl er nådd innen bærekraft for nettbutikken Blush. De donerer 1,5 million kroner til WWF sitt viktige arbeid for å stoppe forsøplingen i havet, samtidig som de kutter fem tonn plast fra fraktemballasjen.
– Vi vil være med på å gjøre en forskjell, og gjøre det enkelt for kundene å ta gode valg, sier CMO Christine Stålnacke.
Siden 2014 har Blush vært en av Norges ledende aktører på nett innen skjønnhet og velvære, og i 2018 startet bærekraftsatsningen for alvor.
– Vi i Blush har tatt mange steg for å redusere fotavtrykket vårt. Vi er langt fra i mål, men hvert skritt teller, sier Stålnacke.
Noen av tiltakene har vært å innføre pappesker som er laget av mer enn 50 prosent resirkulert materiale, å bedre synliggjøre de mer naturlige og bærekraftige produktene i sortimentet, samt å stille miljøkrav ved valg av produkter og leverandører.
I tillegg har Blush innført flere typer pappesker som er bedre tilpasset de ulike produktene, slik at de sender mindre luft – og nå er også fyllmassen i emballasjen byttet fra plast til papir. Det gir en årlig besparelse på fem tonn plast!
Blush samarbeider også med WWW Verdens Naturfond, og støtter deres arbeid for å redde livet i havet og stoppe marin forsøpling. De donerer en andel av omsetningen, og på ett år har beløpet passert 1,5 million kroner.
Omsetningen har økt med 60 prosent i 2020
Det siste året har alle piler pekt oppover for Blush, og trenden fortsetter inn i 2021.
Over 10 000 nye kunder har registrert seg i nettbutikken hver måned, omsetningen har økt med 60 prosent, folk handler mer og oftere, og det er særlig stor etterspørsel etter hudpleieprodukter.
– Det siste året har vært spesielt på mange måter. Mange bruker mer tid på egenpleie, og legger mer penger i kvalitetsprodukter. I tillegg ser vi en betydelig økning i levering hjem på døren, via Porterbuddy og Postnord. Det tror vi er en trend som vil fortsette, selv etter gjenåpning av samfunnet. Fremover tilbyr vi også levering med Instabox, som er et nytt og spennende alternativ, sier Christine Stålnacke.