Allél står for skreddersydd hudpleie, og bruker DNA-teknologi for å identifisere hvordan genetiske markører bidrar til individuell aldring. Merket lanseres nå i Norge gjennom nettbutikken Blush.
Idéen om å lage DNA-matchet hudpleie dukket opp hos Anne Wetter, som er dermatolog og en av grunnleggerne til Diagnostiskt Centrum Hud, og Elisabet Hagert, som er dosent i ortopedi/håndkirurgi og grunnlegger av Hand & Foot Surgery Center – begge er basert i Stockholm.
Hagert og Wetter (bildet øverst) syntes det var vanskelig å finne riktige hudpleieprodukter basert på alder og hudtype, og innså at også genene er en viktig drivkraft i forhold til hvordan man eldes. Ut fra dette vokste det fram en visjon om å forandre markedet for hudpleie.
Allél tilbyr fem serier (kalt X, G, T, A og C) som er spesielt utviklet for å påvirke aldringsprosesser fra genetiske faktorer, såvel som miljø- og livsstilsfaktorer.
De fem seriene retter seg mot fem forskjellige typer aldring, og tilpasses ved hjelp av en online hudanalyse slik at de kan matche kundens spesifikke behov. Konseptet er utviklet i Sverige og produsert av Cosswiss i Sveits.