17 vinnere kåret i Norwegian Cosmetic Award!
For første gang siden 2019 kunne endelig kosmetikkbransjen samles på Edderkoppen Scene for å feire bransjens beste lanseringer i 2021.
En uavhengig fagjury delte ut priser i 17 kategorier, hvorav to var nye av året. Den gjeve hedersprisen gikk i år til Clarins. Her er vinnerne av NCA 2022 og juryens begrunnelser:
Kroppspleie: A-Derma Exomega Control Emollient Spray (Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Nordic)
Dette produktet leverer uten tvil på effekt og lindring for sin målgruppe. I et stort og etablert marked klarer produktet å møte et behov som er etterlengtet og bidrar således til at kategorien øker ytterligere. Med sin smarte administrasjonsmetode i form av en spray som kan benyttes i alle vinkler og en kosmetikk som trekker raskt inn i huden, er produktet en vinner for hele familien og anbefales til og med til spedbarn. Produktet hevder å redusere kløe og irritasjon på tørre hudområder og er for sitt segment en problemløser som verdsettes høyt.
Hudpleie – affordable: Lypsyl Repair+ (Orkla Home & Personal Care)
Det er utrolig gøy å se at gammel kjærlighet ikke ruster. Dette produktets varenavn har vært i markedet lenge, men med denne nylanseringen evner de igjen å relansere seg selv og gjøre seg aktuell – og med det skape solid kategorivekst. Et lekent design, en preferert administrasjonsmetode og en opplevelse som kjøler, smører og lindrer gjør produktet til en ny følgesvenn for mange. At produktet påberoper seg å være en ekspert på norske lepper kan juryen fint stå inne for.
Mediekampanje: Lypsyl Repair+ (Orkla Home & Personal Care)
Årets mediekampanje treffer en bred målgruppe og har produkter som er kjente og kjære for de fleste. Målet med kampanjen var å kommunisere nyheten til forbrukerne, vise frem produktets forpakning slik det er å finne i hyllen, og igjen sette merket på kartet etter flere år med tapte markedsandeler og svakere posisjon.
Her benyttet man kanaler som fanger forbrukere i en situasjon der de med sannsynlighet vil bruke produktet, og samtidig koble produktet opp mot ønskede assosiasjoner for å utnytte kanalenes smitteeffekter. Eksempelvis finn.no og pent.no. Med sitt nye design, og mediekampanje, er det ingen tvil om at de grep som er tatt har gitt produktene et nytt, fresht uttrykk. Og ja, juryen er helt enig i at produktene igjen er satt på kartet.
Hudpleie – luxury: Sensai Total Eye Treatment (Dermabeauty)
Da vinneren av årets Hudpleie – luxury skulle kåres, var det ingen dissens i juryen. I en travel hverdag er det lite som ønskes mer velkomment enn produkter som kan gjøre et slitent fjes mer våkent. Når det i tillegg kan tilføre noen elementer av innovasjon, anti-stress og behag, vel, da er vi solgt. «You’re hot and you’re cold», synger artisten Katy Perry i en av sine største hits, og det er nettopp det årets vinner er. En kjølende påføring av serum etterfulgt av en varmende, rik krem gjør at øyepartiet vårt aldri har sett eller føltes bedre. Og da er det vel ingen overraskelse at årets vinner i kategorien Hudpleie luxury er: Sensai Total Eye Treatment.
Design: Moncler Pour Femme & Pour Homme EdP (Scandinavian Cosmetics)
Estetikk og skjønnhetsbransjen går hånd i hånd, og det er nesten ikke grenser for hva som presenteres av kreative, spennende, brukervennlige, nyskapende og vakre produkter og innpakningene de kommer i. Årets vinner fikk det til å gå et lite sus gjennom juryen, da vi med hånden på hjertet kan si at det ikke lignet på noe vi hadde sett før. Her kombineres moderne, stilren og vakker design – helt i tråd med merkevaren den har sprunget ut fra – med nyskapende wow-faktor, en kombinasjon det viste seg å være helt umulig å motstå. Nå lukter vi nydelig av blant annet bergamott, sjasmin og vanilje, mens flakongen står på nattbordet og lyser ut små beskjeder til oss fra en høyteknologisk LED-skjerm.
Hårprodukt: L’Oréal Paris Elvital Dream Length Wonder Water (L’Oréal Norge)
Dette produktet passer for alle hårtyper. Skjuler skader på hår. Etterlater hår med en sunnere glans. Produktet inneholder en lamellteknologi som gjør håret blankere og 10 ganger glattere, og alt dette på kun 8 sekunder!
Hårprodukt frisør – pleie: Goldwell Dualsenses Bond Pro (Kao Norway)
Denne hårpleieserien gir umiddelbart styrke og motstandskraft for skjørt hår som har lett for å brekke, og gir mer elastisk og vakkert hår. Juryen ble veldig imponert over disse produktene, som virkelig leverer varene! Teknologien rundt den innovative Inter-Amino-Bond Builder styrker håret fra innsiden og ut.
Herreprodukt: L’Oréal Paris Men Expert One-Twist Hair Color (L’Oréal Norge)
Årets herreprodukt treffer noe helt nytt på markedet. Produktene i denne serien kommer til å bli mannens beste venn fremover. Her leverer produktet det det lover uten at en mann trenger å bruke så mye tid eller penger. Resultatet er umiddelbart og varer i mange uker.
Årets innovasjon: L’Oréal Paris Men Expert One-Twist Hair Color (L’Oréal Norge)
Kategorien Årets innovasjon vurderes ut fra kriterier som nyskapning, bruk av ny teknologi og løsninger til det beste for forbruker. Vinneren sjekker av alle disse boksene. Produktet er noe nytt som juryen umiddelbart fant spennende, QR-koder tar deg inn i en guide til å enkelt «prøve på» og velge riktig produkt, det er veldig enkelt i bruk – og det viktigste: det fungerer! Her har vi fått en ny «gadget» for å enkelt blende bort de første grå hårene.
Hårprodukt frisør – styling: Kérastase Fresh Affair (L’Oréal Norge)
Dette er produktet for den moderne kvinne. Produktet stikker seg ut i en kategori som etter hvert er blitt meget stor. Resultatet man sitter igjen med er meget imponerende med god effekt og duft. Innovative ingredienser gjør at man virkelig føler seg vel når man bruker produktet.
Makeup – luxury: Sisley Phyto-Teint Nude (Sisley)
Ingen makeup blir perfekt uten et godt basegrunnlag. Hva er vel finere enn makeup som gir en frisk og naturlig glød, samtidig som produktet gir godt med fukt og har lang holdbarhet. Vinneren i år har blitt en favoritt og innfrir definitivt på alle punkter. Som brandet selv sier: “Day after day, skin is more beautiful and energised, glowing with radiance».
Makeup – affordable: Maybelline Lash Sensational Sky High (L’Oréal Norge)
Kategorien makeup – affordable har vel hatt en del motvind de siste årene.. og det er kanskje lenge siden det har vært en STOR lansering fra de store, gode gamle merkene som virkelig har tatt markedet med storm. Vi hadde skyhøye forventninger, og årets vinner tok våre vipper til nye høyder. «The sky is the limit”!
Årets lansering: Maybelline Lash Sensational Sky High (L’Oréal Norge)
Noen ganger kommer det nyheter som over natten tar markedet med storm og skaper en enorm etterspørsel. Vinneren av årets lansering har med sitt innbydende design, sin tydelige payoff og sterke digitale satsing bidratt til skyhøy vekst for sitt merke. Lanseringen gikk viralt på tiktok og det er fortsatt ventelister for å få tak i denne. Juryen er ikke i tvil – vinneren er Maybelline Lash Sensational Sky High Mascara.
Dameduft: Valentino Voce Viva Intensa EdP (L’Oréal Norge)
I en verden der det stadig kommer nye dufter, finnes de som imponerer litt ekstra. Denne lekre flakongen gjør at alle fans av motehuset kjenner hvordan det kribler litt ekstra i føttene. For de gjenkjennelige naglene brukt på deres ikoniske sko, og signaturvesker, er hentet opp i parfymeflaskens design. Duft og flakong som stråler femininet, styrke og edge. Vinneren er klassisk, moderne, varm og samtidig oppløftende med en duft at bergamotte, mandarin, appelsin, sjasmin og vanilje. Superfeminin, intens og velduftende.
Herreduft: Dolce & Gabbana The One for Men Gold EdP (Scandinavian Cosmetics)
Når en mann bærer denne duften, vet vi han vil lukte over gjennomsnittet deilig, for å si det rett ut. For denne duften har varme noter som står i god kontrast med frisk blodappelsin og sensuell italiensk bergamott. Legg til litt varmende amber, patchouli og kardemomme, og vi er solgt. Denne velduftende italieneren var «the one»!
Årets bærekraftspris: Klar (Orkla Home & Personal Care)
Dette er et merke eller serie med produkter som fungerer godt, og ikke minst lukter godt. Alle produktene inneholder nøye utvalgte ingredienser og er uten unødvendige kjemikalier. Et effektivt, smart og grønnere alternativ, helt enkelt. Akkurat slik som gode miljøvalg bør være, fordi vi alle kan gjøre litt hver dag. Alle produktene er også svanemerkede og veganske. I tillegg er de utviklet på Skøyen i Oslo.
NCA hederspris: Clarins (Scandinavian Cosmetics)
Denne prisen er en ærespris, og går i år til en serie som har vært i markedet i over 70 år, og som fra første øyeblikk har vist at de bryr seg om produktenes kvalitet, miljø og mangfold. Dette er en serie som hele tiden utvikler seg i tråd med tiden og har plantebaserte ingredienser.
Merkevaren har innovative og miljøvennlige forpakninger, og jobber kontinuerlig med innovasjonsstrategien. I tillegg er de opptatt av å gi tilbake til naturen, støtte lokale samfunn og handle etter fairtrade-prinsippet.
Merkevaren har flere ikoniske produkter, som er store i markedet den dag i dag. Både kroppsserien, hudpleien og makeupen er alle sterke i sine kategorier.
Merkevaren sier selv: La oss leve ansvarsfullt, gjennom å ta hånd om naturen og hverandre, slik at fremtidige generasjoner får en vakrere planet å leve på. Som samarbeidspartner tar leverandøren sine verdier med seg i hvert ledd.
Hvert eneste produkt har en hemmelig ingrediens – «kjærlighet». Og med dette, gir vi årets hederspris til Clarins.