Wella får nye eiere

Coty og KKR har signert en intensjonsavtale som sikrer KKR en majoritetsandel i Coty Professional Beauty til en antatt verdi av 4,3 milliarder dollar.

Vi har tidligere skrevet at Coty vil selge sine salongmerker, og den nye avtalen omfatter varemerkene Wella Professionals, Clairol, OPI og ghd (senere omtalt som «Wella»).

Ut fra intensjonsavtalen vil Coty endre på strukturen ved å opprette et eget selskap for «Wella» samt den resterende porteføljen av profesjonelle varemerker. Dette selskapet vil eies 60 prosent av KKR og 40 prosent av Coty. Skjønnhetsvirksomheten i Brasil vil forbli fulleid av Coty.

Sylvie Moreau, President for Coty Professional Beauty, er stolt og begeistret over samarbeidet:

– KKR er et av verdens fremste Private Equity Fond, med en imponerende merittliste. Som markedsledende med noen av de sterkeste varemerkene i det profesjonelle skjønnhetsmarkedet, har vi tro på at dette partnerskapet åpner opp nye muligheter for «Wella», våre ansatte og våre varemerker, kommenterer hun.

Sylvie Moreau.

KKR er en pioneer innenfor den globale private equity-modellen, med over 43 års erfaring med investeringer. Firmaet har en lang merittliste over investeringer i selskaper med merkevarer rettet mot konsumenter, inkludert skjønnhetssektoren.

Porteføljen inneholder 109 firmaer med over 157 milliarder dollar i omsetning pr år, og med over 637 500 ansatte. Med global tilstedeværelse i alle kontinenter i tillegg til omfattende nettverk i lokale markeder, er KKR et selskap som kan utvikle Coty Professional Beauty i riktig retning.

– I år hvor Wella Professionals blir 140 år, er jeg stolt og inspirert av å tenke at Wella igjen skal fungere som et selvstendig og frittstående selskap. Å samarbeide med KKR vil gi våre medarbeidere og våre merkevarer en ny giv for fremtiden, kommenterer Sylvie Moreau.

Kjøpsavtalen forventes å bli signert i slutten av mai.

Coty kjøpte opp de profesjonelle skjønnhets-og hår varemerkene i 2016 fra Procter & Gamble.

Foto: Pexels