Trendene innen hårpleie, farge og styling følger ofte tett på de øvrige markedstrendene. BB- og CC-kremer introduseres nå i flere hårpleieserier, sammen med hybridprodukter som skal løse flere hårproblemer på én gang.
– I en verden der tid er penger, ser vi en trend for multifunksjonelle produkter som enten sparer oss for tid, eller lover flere fordeler. UniqOne startet det hele, og er fortsatt utbredt for sin «passe-partout»-evne. Den passer nesten til alt.
– Et annet eksempel er Pureology Color Fanatic, som tilbyr 21 fordeler: alt fra å gjenopprette hårets porøsitet til å gi glans og varmebeskyttelse, sier Espen Johansen fra L’Oréal Norge. Han er markedssjef for de profesjonelle hårpleieseriene L’Oréal Professionnel, Kérastase og Shu Uemura Art of Hair.
Trenden for tidsbesparende produkter kommer også tydelig til syne når det gjelder negler.
– Har du ikke tid til å få manikyr? Da er Stick On-manikyr løsningen. Har du ikke tid til å la neglelakken tørke? Da kan du prøve Quick Dry-dråper, for eksempel Quick-e fra Essie, sier Johansen, som også ser en stor trend for glatt og medgjørlig hår.
– Det er ingen hemmelighet at «le mot du jour» de siste årene har vært keratin. Ordet ble kjent da vi fikk keratinutglattende hårbehandlinger, og er nå blitt synonymt med kraftig utglattende produkter.
I dag brukes ordet keratin ofte i forbindelse med dypt reparerende pleieingredienser som hjelper til med å gjenoppbygge og forsterke skadet eller sensibelt hår, forklarer han.
«Smooth» er et annet ord som virkelig er i tiden. Espen Johansen mener at forbrukerne etterspør et mykt og smidig hår, heller enn et «pinnerett» og utglattet hår.
– Det har kommet hele produktserier som tilbyr ideell mykhet og bekjemper frizz. Et eksempel er Discipline fra Kérastase, som fremmer kontrollert hår med bevegelse, og svarer på de fleste trendene i markedet, sier han.