VIVANESS – green & clean

Den tyske bransjemessen VIVANESS arrangeres på nyåret i Nürnberg.

14. til 17. februar arrangeres VIVANESS 2018, som er en fagmesse for naturlige og økologiske kosmetikkprodukter. Den går parallellt med Biofach, og de to messene i den tyske byen Nürnberg trekker årlig til seg rundt 45 000 fagbesøkende.

Interessen for «grønne» kosmetikkprodukter vokser jevnt og trutt, og etterspørselen er særlig stor i Tyskland, ifølge en pressemelding fra VIVANESS.

Andre ledende nasjoner er Frankrike, Storbritannia og Italia, og det anslås en årlig vekst på fem prosent eller mer i de forskjellige europeiske markedene.

Trenden kan oppsummeres med ordene «Green & Clean»: Konsumentene leter etter mildere og mer naturlige produkter, har tilgang til mer informasjon og følger i stadig større grad samvittigheten når de shopper.

– Etikk og bærekraft er høyt oppe på agendaen. Produktene må være rettferdige og troverdige. De må ikke bare produseres på en bærekraftig måte, men det må være full transparens i hele verdikjeden, uttaler bransjeeksperten Elfriede Dambacher.

Siden det er mye snakk om at verdenshavene forurenses av plastikkavfall, blir også emballasjen stadig viktigere, ifølge Dambacher.

VIVANESS skal gi et overblikk over de nye trendene i denne delen av bransjen. Messen har egne paviljonger for internasjonale nisjemerker, tyske nykommere og ny innovasjon.