Skandinavisk skjønnhetstrend

Skandinavia forbindes med renhet, og ingredienser herfra gjør seg stadig mer bemerket innen skjønnhetsverdenen. Dette skriver bransjenettstedet Cosmetics Design Europe.

Særlig isbrevann trekkes frem som en ny trendingrediens.

Et varemerke som satser stort på skjønnhetsprodukter med skandinavisk profil er Eleni & Chris, som ble lansert i fjor av Inger Ellen Nicolaisen og datteren Christinah.

– Vi kommer med noe helt nytt, et premiumposisjonert og skandinavisk brand, sier Inger Ellen Nicolaisen til KOSMETIKK.

Vannet i produktene tappes fra en av landets største isbreer, nemlig Svartisen, som er mer enn 3000 år gammel. Ifølge Nicolaisen gir den verdens reneste vann.

En annen nøkkelingrediens i de nye produktene er olje presset av multefrø, som er en kilde til naturlig A, B, C- og E-vitamin samt kalsium og magnesium.

– Multen er en av naturens godt bevarte hemmeligheter, og vi vil dele denne fantastiske ingrediensen med resten av verden.

Én multe inneholder fire ganger så mye C-vitamin som en hel appelsin, ifølge Nicolaisen.

– Det er verdens dyreste og sjeldneste bær. Multen gror bare innenfor Polarsirkelen, og det må være styrke i bæret for at det skal overleve. Multefrøoljen gir bra effekt på hår, og enda bedre effekt på hud. Den er veldig rik på alt huden trenger, sier hun engasjert.

Produktene inneholder også SEA3oil: en patentert og luktfri omega 3-olje med unike, fuktighetsbevarende egenskaper, som utvinnes fra villaks.

Eleni & Chris er en omfattende serie som per i dag består av produkter til hår og hud. Med tiden skal det også komme dufter og makeup.

– Resten av verden er opptatt av Skandinavia, og vi er kjent for kvalitet og renhet, sier Inger Ellen Nicolaisen, som tror at et skandinavisk beauty brand bare vil bli mer og mer attraktivt.

– Skandinavia har tatt en sterk posisjon innen fashion og interiør, med mange toneangivende designere. Men når det gjelder beauty stiller saken seg litt annerledes. Her er det rom for å gjøre seg bemerket, og ta den skandinaviske profilen helt ut. Skandinavisk renhet er i tiden, og vi er med på den bølgen, sier hun.