Bli kjent med Smith & Cult

Jeanne Chavez og Dineh Mohajer er den kreative kraften bak det amerikanske varemerket Smith & Cult. Det ble skapt i 2014, og lanseres nå i Skandinavia.

– Merkenavnet spiller på dualiteten mange kvinner har: vi går på jobb og har en viss stil, men er mer vågale på privaten. Det er The Smith Girl og The Cult Girl, forklarer Jeanne Chavez.

Hun har vært businesspartner med Dineh Mohajer siden 1990-tallet, da de stod bak det sagnomsuste neglelakkmerket Hard Candy, kjent for sine melkeaktige og lett fluoriserende pasteller.

Formuleringen til Smith & Cult er uten dibutyl phthalate, toluene, formaldehyde, formaldehyde resin, camphor, xylene, ethyl tosylamide og triphenyl phosphate. Produksjonen av neglelakkene foregår i USA.

Neglelakkene er kjernen i sortimentet til Smith & Cult, men de har i tillegg kommet med produkter for øyne, bryn og lepper. Muligens kommer det også primers, highlighters og bronzers, men Smith & Cult skal ikke tilby alt.

Neglelakkene har overdimensjonerte lokk i gull, og ligger tungt i hånden. Lokkene er slått bulkete og skjeve i produksjonen, slik at alle er litt forskjellige. En designdetalj som også går igjen i det øvrige sortimentet.

Smith & Cult kan, som det eneste lakkmerket i USA, skryte av en såkalt 8-Free formulering, og fargen holder seg pen og glansfull på neglene i opptil en uke.

Den norske distributøren, Verdant AS, forteller at produktene foreløpig er tilgjengelige på Kicks.no og Skincity.no, samt i utvalgte salonger.

Jeanne Chavez deltok på den norske lanseringen av Smith & Cult.