Kampanje for føflekker

Har du solt deg mye i sommer?

I mer enn 10 år har Anthelios jobbet for å skape bevissthet rundt risikoene som forbindes med soleksponering. Solkremmerket har i samarbeid med IPSOS gjennomført en studie basert på vaner og holdninger til soleksponering i 34 land. 500 respondenter har deltatt fra Norge.

Konklusjonen er at nordmenn er veldig bevisste på hva som bør gjøres for å unngå solens skadelige effekter – men at vi ikke er så veldig flinke til å gjennomføre det i praksis!

Vi nyter solen:

Hele 93% av de norske respondentene sier at solen gir dem mer energi (undersøkelsens gjennomsnitt er på 86%) og at en solbrun hud gjør at man ser sunnere ut (83% i Norge mot 67% i gjennomsnitt).

Men vi beskytter oss ikke godt nok:

Vi er mindre gode på å søke tilflukt i skyggen, bruke beskyttende tøy, hatt, solbriller og så videre. Kun 15% (mot 18% i gjennomsnitt) beskytter seg mot solen året rundt.

Vi vet det godt:

84% vet at soleksponering utgjør en risiko og at det er en sammenheng mellom våre solvaner og hudens aldring. Vi vet også at vi må holde et øye med antall og størrelse på føflekker. Likevel er vi verken gode på å sjekke føflekker selv eller la profesjonelle se på dem.

Med SKINCHECKER-kampanjen som La Roche-Posay har lansert, kan du lære ABCDE-metoden. Hver bokstav står for et aspekt ved føflekker som du tidlig kan se og være oppmerksom på.

Foto: Pexels