Real Techniques

Samantha og Nicola Chapman står bak de populære makeup-kostene Real Techniques. De er kjent for sine sminkevideoer på YouTube og blogger også på nettstedet pixiwoo.com.

Sam og Nic vokste opp med mye makeup i sin nærmeste familie, og ble da også etter hvert makeup-artister.

YouTube-eventyret startet i 2008, da Sam var gravid med sitt andre barn. Hun ville lære en venninne å legge sotet øyesminke, og lagde en video som hun la ut på YouTube.

– Videoen var i utgangspunktet ment for én person, men hadde plutselig 300 visninger, og folk fra hele verden begynte å kommentere. YouTube var ganske nytt på denne tiden, og jeg ble bitt av basillen, forteller Sam til KOSMETIKK.

Hun allierte seg med søsteren, og YouTube-kanalen deres, Pixiwoo, fikk stadig flere følgere.

I 2010, da Pixiwoo hadde rundt 30 000 abonnenter, ble Sam og Nic kontaktet av et selskap som ville skape et børstemerke rundt personlighetene deres.

Real Techniques ble lansert i 2011, og har tatt verden med storm. Børstene distribueres i Norge av MASQ Cosmetics.

– Vi jobber med syntetiske børstekvaliteter. De er dyrevennlige og like gode som naturhår. I tillegg er de lettere å holde rene, og har bedre holdbarhet. Du kan bruke disse børstene lenger, forklarer Nic.

Børstekolleksjonen Bold Metals er den nyeste og mest eksklusive lanseringen.
Børstekolleksjonen Bold Metals er den nyeste og mest eksklusive lanseringen.

– Hvordan er det å jobbe så mye, og så tett sammen, som søstre?

– Vi krangler mye! Når man reiser og jobber sammen med nære familiemedlemmer, kjenner man hverandre godt, og det er lett å miste beherskelsen. Manageren vår må ofte være megler. Men vi er veldig heldige som får oppleve dette eventyret sammen, sier de.

Sam og Nic bor i Norwich, bare sju minutter fra hverandre.  Utstyret de jobber med er enkelt: Et web-kamera og en Mac med innebygget programvare for redigering er alt de trenger for å lage sminkevideoer.

– Denne typen utstyr gir en råhet og ærlighet i uttrykket som jeg tror folk liker. Det blir litt som å se på reality-TV, mener Sam.

– Hva er hemmeligheten bak YouTube-suksessen?

– Det spørsmålet får vi ofte, og vi har ingen gode svar. Men det er viktig å være helt og fullt seg selv. Folk forventer gjerne å få suksess over natten, men det er ikke sånn det skjer. Man må bygge seg opp over tid. Det lastes opp 24 timer med video hvert minutt på YouTube. Med andre ord er det veldig mange mennesker som ikke får suksess.

Kanskje trenges det rett og slett litt magi. Men man kan ikke flyte på flaksen i all evighet, folk må like det som legges ut, framholder Samantha Chapman.