Solkrem som er «sea safe»

«Sea safe», «ocean safe» og «reef safe» er betegnelser som nå stadig oftere er å se på solkremtuber.

Det anslås at 25 000 tonn solfilter skylles ut i havet hvert år, og man prøver å redusere skadene på havmiljøet ved å bruke virkestoffer som i mindre grad tas opp av vannorganismer.

– Korallrevene blekes og blir hvite når de dør, og man tror at denne blekingen kan skyldes noen kjemiske solfiltre. Det er mye snakk om dette i USA for tiden, og man selger ikke annet enn sinkbaserte solkremer i noen delstater, forteller Boldijarre Koronczay, som er president for det økologiske hudpleiemerket Éminence.

For eksempel er oxybenzone et kjemisk solfilter som mange nå vil unngå.

Boldijarre Koronczay er president for det økologiske hudpleiemerket Éminence.

– Mange produsenter har nå begynt å reformulere solkremene sine, og sinkoksid stikker seg frem som en særlig etterspurt ingrediens, da den er «reef safe». I Hawaii er det ikke lenger lov å selge solkrem med kjemiske filtre, og man snakker også nå i Florida om å innføre et forbud, sier Boldijarre Koronczay til KOSMETIKK.

Men det er ikke alle kjemiske solfiltre som har negativ effekt på korallrevene?

– Nei, og forskningen er heller ikke entydig. Vi vet jo at havene blir varmere og surere på grunn av klimaendringer og forurensning. Å skylde alt på solkrem er urettferdig, det er min personlige mening. Men det kan helt klart være en medvirkende faktor.

Det finnes også andre fordeler med å benytte sinkoksid i solkrem.

– Fysiske filtre som sinkoksid og titandioksid, fungerer som en «discokule» og reflekterer lyset bort fra huden. Den bevares dermed kjølig og får i tillegg puste.

Kjemiske filtre absorberer lyset, og gjør det om til varme.

– Huden blir da mer opphetet, svett og blank. I tillegg vil solbeskyttelsen gradvis fade bort, og slutte å virke etter rundt to timer hvis du bruker solkremer med kjemiske filtre. Med fysiske filtre vil du derimot få effekt så lenge filtrene finnes på huden, forklarer Boldijarre Koronczay.

Foto: Pexels

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Bondi Sands – nå i Norge

Det australske self tan-merket Bondi Sands ekspanderer nå kraftig internasjonalt, og ble denne sommeren lansert i Norge, i første omgang hos VITA og Cubus.

Merket ble etablert av Blair James, som var i solariumbransjen i Melbourne, men måtte finne noe nytt å gjøre da disse ble forbudt for rundt seks år siden.

Han startet da Bondi Sands sammen med kompisen Shaun Wilson, med utgangspunkt i spray tan-blandingen som var utviklet for bruk i hans salong.

Merket produseres i Australia, der det er ledende i sin kategori. Nærmere seks av ti australiere som kjøper selvbruningsprodukter, velger Bondi Sands, ifølge australske Vogue.

Sortimentet er bredt, og inkluderer produkter med mousse- og dry oil-konsistens, samt en oppsiktsvekkende Self Tan Eraser som fjerner selvbruning på kun fem minutter.

Serien er oppkalt etter en populær sandstrand i Australia.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Verdens tynneste flakong

Zendaya fronter Lancômes nye duft IDÔLE – med en flakong på størrelse med en mobiltelefon, og som med sine 15 millimeter går for å være verdens tynneste. Den er myntet på en yngre målgruppe, de såkalte Millennials.

Duften beskrives som chypre-floral, og har en forfriskende renhet. Den vekker også nytt liv i en akkord som alltid har ligget Lancômes hjerte nær, nemlig rosen, og inneholder rose-essens, rosevann og rose-absolutt sammen med et snev av sjasmin.

I bakgrunnen finner vi patchouli, hvit musk og en chypre-base som gjør det hele komplett.

Flakongen kommer i et påfyllbart format, for å redusere miljøpåvirkningen, og kan derfor brukes lenge. Bærekraft har også vært viktig i arbeidet med selve juicen, som er laget av tre kvinnelige parfymører.

Lancôme IDÔLE kommer for salg i slutten av august. Det blir også mulig å kjøpe stativ til den, for denne duften kan ikke stå av seg selv.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Skincity lager hudpleiende makeup

Skincity utvider sitt konsept med MAKETHEMAKE – et merke skapt av hudterapeuter og som visker ut grensen mellom hudpleie og makeup. Produktene inneholder aktive hudpleieingredienser og gir samtidig en flott finish.

Skincity er en nettbutikk som spesialiserer seg på profesjonelle hudpleiemerker, og har de siste årene sett en økt etterspørsel etter makeup med pleiende innhold. De har jobbet med de nye produktene i to år, og har høye ambisjoner.

– Vi nøyer oss ikke bare med at makeupen skal pleie huden, men skaper hudpleie med pigmenter, sier Sofia Mellström som er Product Development Manager for MAKETHEMAKE.

Merket fokuserer på baseprodukter, og tilbyr alt fra Squalane Melting Foundation til Ceramide Elastic Concealer og Hyaluronic Gloss Pot.

– Det har vært tøft og vanskelig å få til dette, men vi har hele tiden tenkt at når verdens største produsenter har problemer med å møte våre krav, så betyr det at dette ikke har blitt gjort før, og at vi har noe helt unikt på gang. MAKETHEMAKE er noe utenom det vanlige, både når det gjelder innhold, finish og pris, sier Annica Forsgren Kjellman, grunnlegger av Skincity.

Innovative produkter kombinert med et bra prisnivå vil være konseptet ved en eventuell fremtidssatsing på MAKETHEMAKE utenfor Skincitys kanaler. Varemerket selges via Skincity, men det satses også på en egen digital distribusjonskanal (makethemake.com) som vil utgjøre basen for global ekspansjon.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail