Ny norsk hudpleie

Dr. Ankerstjerne er et nytt, norsk varemerke utviklet av ekteparet Stine og André Ankerstjerne. Begge jobber som lege, Stine sågar som fastlege, og har erfaring fra allmennmedisin, kosmetisk medisin og farmasøytisk industri.

Produktene til Dr. Ankerstjerne  inneholder et bredt spekter av næringsstoffer, vitaminer og antioksidanter, og skal være lette å forstå og bruke.

André Ankerstjerne forteller at han og kona har en visjon om å forenkle hudpleierutinen, og vil skape effektive cosmeceuticals som er enkle å bruke i en travel hverdag.

– Vi er skeptiske til serier som bare inneholder noen få, aktive ingredienser slik at man må bruke mange produkter for å få en fullverdig hudpleie. Det er ikke nødvendig med store og omfattende hudpleieprogrammer, sier han.

Et annet viktig poeng er at produktene gir en god følelse, og ikke danner en «film» på huden.

Paret tenker i utgangspunktet å selge produktene på nett, og har etablert sin egen nettbutikk. De samarbeider også med Colosseumklinikken. Så får tiden vise om det vil komme flere forhandlere.

Produktlinjen inneholder en ansiktsrens, en anti-pollution dagkrem, en anti-age nattkrem, og en multifunksjonell ansiktsgelé kalt Superfood som er proppfull av vitaminer. Produksjonen foregår i Danmark.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Mer miljøvennlig plast

Kosmetikkindustrien bidrar stort til forbruket av plast, men stadig flere ønsker å gjøre noe med det.

Simon Duffy, grunnlegger av Bulldog Skincare for menn, lanserer nå forpakninger som inneholder plast fra sukkerrør – en innovasjon som gir mindre CO2-utslipp og mindre forbruk av fossilt brennstoff.

Sukkerrør-plast fremstilles gjennom ekstraksjon av etanol fra sukkerrøret. Etanolen bearbeides videre til polyetylen og gir en plast som er betydelig mer miljøvennlig, selv om bruksegenskapene ikke skiller seg nevneverdig fra mer tradisjonelle plastmaterialer.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Lyko åpner på Oslo City

Netthandelsaktøren Lyko styrker sin fysiske tilstedeværelse når de nå åpner en ny butikk på Oslo City. Samtidig legger de ned butikken de i noen år har hatt på Vinterbro sør for Oslo.

– Vi tror at Oslo City vil være en mer fordelaktig beliggenhet enn Vinterbro, sier Rickard Lyko, som er VD (CEO) i Lyko.

Den 105 kvadratmeter store butikken på Oslo City øker kjennskapet til Lyko, og tilbyr mer enn 70 kjente merkevarer og 4000 artikler innenfor profesjonell hårpleie, sminke og hudpleie.

Som alle andre Lyko-butikker, har den også en salongdel som er viktig for konseptet.

Foto: Mikael Sjöberg / www.mikaelsjoberg.se

Lyko har opphav i den profesjonelle hårpleien, og Rickard Lyko har vokst opp i en frisørfamilie, i salongen til sin mor og far i Dala-Järna i Sverige.

Han forteller at Lyko.se først var foreldrenes hobbyprosjekt. Men da han ble ferdig med å studere, ville han forsøke å utvikle farens forretningsidé. Hele familien, inkludert søsteren som også er frisør, satset stort på det nye selskapet – og det fungerte.

Lyko driver nå 38 butikker i Sverige, og tror på omnikanal for å kunne møte kunden både digitalt og fysisk.

Hvor viktig er salongdelen av konseptet?
– For oss er frisørene veldig viktige, selv om de står for en liten del av vår totale omsetning.

Kommer det flere fysiske butikker i Norge?
– Vi vil fortsette å satse hardt i Norge, og kan ikke utelukke at det blir flere fysiske enheter. Men det finnes ingen beslutning per i dag, sier Rickard Lyko.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

350-grensen står for fall

KrF og regjeringen ble sent tirsdag 20. november enige om å fjerne momsfritaket for handel under 350 kroner – med virkning fra 1. januar 2020.

– Dette har vært en av Virkes høyest prioriterte saker i mange år, og vi er svært glade for omsider å få gjennomslag. Samtidig skulle vi ønske at gjennomslaget trådde i kraft allerede 1. januar 2019, sier direktør for Virke handel, Harald J. Andersen, i en pressemelding.

Gjennomslaget innebærer at handelsnæringen i Norge kan konkurrere på like vilkår med Alibaba, Wish og andre utenlandske nettselskaper.

– Når vedtaket trer i kraft, innebærer det at norske myndigheter endelig slutter å subsidiere utenlandske nettselskaper, sier Andersen.

Han mener at konkurranse på like vilkår er helt nødvendig for å unngå et ras av tapte arbeidsplasser i handelsnæringen, der 380 000 mennesker jobber.

– 2018 har vært et svært vanskelig år for handelsnæringen – med omstilling, skjerpet konkurranse fra internasjonale nettselskaper, fallende marginer og et økende antall konkurser. I tillegg til arbeidsplasser, vil fjerning av subsidiering av utenlandske netthandelsaktører gi milliarder i inntekter til Norge, slår Andersen fast.

Norge har skilt seg ut med en særlig høy avgiftsfri grense for netthandel utenfor landets grenser. Våre naboland har enten betydelig lavere grenser, eller de er i ferd med å fjerne slike avgiftsfrie grenser for å skape like vilkår ved netthandel innenfor og utenfor landets grenser.

Foto: Pexels

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Vivaness 2019

Tyskland har en ledende posisjon når det gjelder naturlig kosmetikk, og kategorien er i vekst, så hvorfor ikke dra til Nürnberg for å oppdage siste nytt innen dette  feltet?

Den tyske messen Vivaness gir førstehåndskunnskap om nye produkter, varemerker og trender, og arrangeres fra 13. til 16. februar 2019.

Messen har strenge kriterier for deltakelse og tar avstand fra grønnvasking. Internasjonale nisjemerker og nykommere presenteres i et spesialshow som heter Breeze, og i tillegg blir det fokus på nye, tyske merker.

Nettverksbygging og gode, faglige foredrag bidrar også til å trekke folk til messen i Nürnberg.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail