Alle innlegg av kosmetik

Zalando girer opp

Zalando satser på skjønnhet, og lanserer nå sitt beauty-konsept i fem nye markeder, deriblant Danmark og Sverige.

De tre andre landene som nå i vår får tilgang til skjønnhetsprodukter fra den tyske netthandelsgiganten er Frankrike, Belgia og Italia.

Ekspansjonen kommer ett år etter at Zalando annonserte at de ønsket å gå inn i beauty-markedet, og de startet opp i fjor i Tyskland, Polen og Østerrike.

Zalando har også inngått en utvidet avtale med Estée Lauder Companies, slik at merker som Aramis, Bumble and bumble, Darphin, GlamGlow, Smashbox og Bobbi Brown vil bli tilgjengelige i nettbutikken.

Foto: Pixabay og Zalando

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Zendaya for Lancôme

Film- og TV-stjernen Zendaya er Lancômes nye Global Ambassador.

Hun er 22 år gammel, og slutter seg nå til Lancômes stjernelag som også inkluderer ikoniske navn som Julia Roberts, Kate Winslet, Isabella Rossellini, Penelope Cruz, Lupita Nyong’o, Lily Collins og Taylor Hill.

Zendaya Coleman har blant annet spilt i kinofilmene «Spiderman: Homecoming» og «The Greatest Showman».

Hun startet karrieren på Disney Channel, der hun i tre sesonger hadde en av hovedrollene i serien «Shake It Up», og har også gitt ut et album.

I tillegg har hun vært på coveret av flere motemagasiner, og har i vår et motesamarbeid med Tommy Hilfiger.

Foto: Alexi Lubomirski/Lancôme

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Norfem – ny bransjeforening

Karim Sayed, lege og medisinsk ansvarlig ved SenZie Medispa, er blant initiativtakerne til nye Norfem, Norsk forening for kvalitet i estetisk medisin. Målet er å få til en regulering av bransjen for å oppnå bedre omdømme gjennom kvalitet i alle ledd.

Foreningen ble for første gang presentert under Senziekonferansen i november.

Norfem skal jobbe for de seriøse aktørene i bransjen, drive med omdømmebygging og etablere politisk dialog slik at bransjen får mulighet til å påvirke lovforslag i Stortinget.

Karim Sayed er en av initiativtakerne til NORFEM.

Foreningen ønsker et klarere regelverk med etiske retningslinjer for den kosmetiske bransjen.

– En mer seriøs og utdannet bransje skaper tillit og gir trygghet, sier Karim Sayed.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Proffene møtes i Düsseldorf

Den siste helgen i mars gjøres messehallene i Düsseldorf om til Tysklands største skjønnhetssalong. Messe Düsseldorf inviterer da til tre forskjellige fagmesser som kan besøkes på én og samme billett.

Fagmessene tilbyr en unik kombinasjonen av foredrag, stands og praktisk trening, der man får muligheten til å snappe opp tips og triks fra noen av de mest kjente navnene i bransjen.

BEAUTY Düsseldorf er messen for deg som jobber profesjonelt med hudpleie, kosmetikk, negler, føtter, wellness og spa. Den fungerer som et trendbarometer og gir et overblikk over alt som rører seg i markedet.

Gerhard Klapp, eier av KLAPP Cosmetics, skal tildeles «Life of Beauty»-prisen.

Top Hair henvender seg til frisører, og profilerer seg som en festival der kreativitet og business går hånd i hånd. Den er fullspekket med workshops og store shows der man snappe opp siste nytt innen farge, klipp og styling.

Make-Up Artist Design Show er en møteplass for makeupartister som ikke bare arbeider med beauty, men også TV, film og scenekunst, og tilbyr workshops der man kan teste ut nye materialer og teknikker. Et must for alle som vil lære mer om body painting, monstermasker og andre spesialeffekter!

Det deles også ut priser under messene, blant annet skal Gerhard Klapp fra KLAPP Cosmetics få «Life of Beauty»-prisen.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Brandon Truaxe er død

Deciems grunnlegger og tidligere administrerende direktør, Brandon Truaxe, er død, bare 40 år gammel. Dette skriver bransjemagasinet Cosmetics Business.

Brandon Truaxe blir omtalt som et kreativt geni. Han var av iransk opprinnelse, men bosatt i Canada, og er kanskje mest kjent for å ha skapt hudpleiemerket The Ordinary.

Det tilbyr effektive produkter til svært tilgjengelige priser, og ble lansert på det norske markedet av Dermanor i fjor.

Truaxe har en bakgrunn innen data og informatikk, men grunnla hudpleiemerket Euoko i 2002 sammen med Julio Torres. Etter å ha solgt dette luksusmerket i 2011, lanserte han Indeed Labs, best kjent for produktet Nanoblur.

I 2013 grunnla han Deciem, som nå har 42 butikker verden over. Selskapet er deleid av Estée Lauder Companies (ELC), som kjøpte 27 prosent i 2017.

Forretningsmessig går det bra, men den siste tiden har likevel vært turbulent for Deciem. Truaxe kom i 2018 med en rekke kontroversielle utspill i sosiale medier, og fikk på grunn av dette mye negativ oppmerksomhet.

Da han i høst også stengte ned butikker gikk ELC rettens vei for å få ham fjernet fra sin stilling, og han ble kastet ut av selskapet 12. oktober 2018.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Emma Bergqvist vant ny kåring

Emma Bergqvist kom på førsteplass under kåringen Who’s Who in Green Beauty Scandinavia, som ble arrangert for første gang av bransjemessen Natural Products Scandinavia og organisasjonen NOC Sweden.

Bergqvist er grunnlegger av agenturet Tree of Brands, og har i tillegg lang erfaring som produktsjef og markedssjef i Weleda. Hun er en dyktig foredragsholder og underviser – og en av Sveriges mest kjente ambassadører for kvinnehelse og naturlig skjønnhet.

På andreplass kom den svenske hudpleieguruen og entreprenøren Maria Åkerberg, mens den finske bloggeren og skribenten Katja Kokko ble nummer tre.  

Vinnerne ble stemt frem av en jury bestående av representanter fra bransjen, og topp 10-listen ser slik ut:  

  1. Emma Bergqvist – Tree of Brands
  2. Maria Åkerberg – Dermanord – Svensk Hudvård
  3. Katja Kokko – blogger, skribent og influencer
  4. Hannah Sjöström – Naturligtsnygg
  5. Virpi Raipala-Cormier – Frantsila
  6. Linda Öhrström – beauty-ekspert og makeupartist
  7. Anni Linnavirta – Naviter Cosmetics
  8. Susanne Hovenäs – helse- og skjønnhetsjournalist
  9. Johanna Bjurström – blogger og hudspesialist
  10. Marina Engervik – Marina Miracle

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Ny norsk hudpleie

Dr. Ankerstjerne er et nytt, norsk varemerke utviklet av ekteparet Stine og André Ankerstjerne. Begge jobber som lege, Stine sågar som fastlege, og har erfaring fra allmennmedisin, kosmetisk medisin og farmasøytisk industri.

Produktene til Dr. Ankerstjerne  inneholder et bredt spekter av næringsstoffer, vitaminer og antioksidanter, og skal være lette å forstå og bruke.

André Ankerstjerne forteller at han og kona har en visjon om å forenkle hudpleierutinen, og vil skape effektive cosmeceuticals som er enkle å bruke i en travel hverdag.

– Vi er skeptiske til serier som bare inneholder noen få, aktive ingredienser slik at man må bruke mange produkter for å få en fullverdig hudpleie. Det er ikke nødvendig med store og omfattende hudpleieprogrammer, sier han.

Et annet viktig poeng er at produktene gir en god følelse, og ikke danner en «film» på huden.

Paret tenker i utgangspunktet å selge produktene på nett, og har etablert sin egen nettbutikk. De samarbeider også med Colosseumklinikken. Så får tiden vise om det vil komme flere forhandlere.

Produktlinjen inneholder en ansiktsrens, en anti-pollution dagkrem, en anti-age nattkrem, og en multifunksjonell ansiktsgelé kalt Superfood som er proppfull av vitaminer. Produksjonen foregår i Danmark.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Mer miljøvennlig plast

Kosmetikkindustrien bidrar stort til forbruket av plast, men stadig flere ønsker å gjøre noe med det.

Simon Duffy, grunnlegger av Bulldog Skincare for menn, lanserer nå forpakninger som inneholder plast fra sukkerrør – en innovasjon som gir mindre CO2-utslipp og mindre forbruk av fossilt brennstoff.

Sukkerrør-plast fremstilles gjennom ekstraksjon av etanol fra sukkerrøret. Etanolen bearbeides videre til polyetylen og gir en plast som er betydelig mer miljøvennlig, selv om bruksegenskapene ikke skiller seg nevneverdig fra mer tradisjonelle plastmaterialer.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Lyko åpner på Oslo City

Netthandelsaktøren Lyko styrker sin fysiske tilstedeværelse når de nå åpner en ny butikk på Oslo City. Samtidig legger de ned butikken de i noen år har hatt på Vinterbro sør for Oslo.

– Vi tror at Oslo City vil være en mer fordelaktig beliggenhet enn Vinterbro, sier Rickard Lyko, som er VD (CEO) i Lyko.

Den 105 kvadratmeter store butikken på Oslo City øker kjennskapet til Lyko, og tilbyr mer enn 70 kjente merkevarer og 4000 artikler innenfor profesjonell hårpleie, sminke og hudpleie.

Som alle andre Lyko-butikker, har den også en salongdel som er viktig for konseptet.

Foto: Mikael Sjöberg / www.mikaelsjoberg.se

Lyko har opphav i den profesjonelle hårpleien, og Rickard Lyko har vokst opp i en frisørfamilie, i salongen til sin mor og far i Dala-Järna i Sverige.

Han forteller at Lyko.se først var foreldrenes hobbyprosjekt. Men da han ble ferdig med å studere, ville han forsøke å utvikle farens forretningsidé. Hele familien, inkludert søsteren som også er frisør, satset stort på det nye selskapet – og det fungerte.

Lyko driver nå 38 butikker i Sverige, og tror på omnikanal for å kunne møte kunden både digitalt og fysisk.

Hvor viktig er salongdelen av konseptet?
– For oss er frisørene veldig viktige, selv om de står for en liten del av vår totale omsetning.

Kommer det flere fysiske butikker i Norge?
– Vi vil fortsette å satse hardt i Norge, og kan ikke utelukke at det blir flere fysiske enheter. Men det finnes ingen beslutning per i dag, sier Rickard Lyko.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

350-grensen står for fall

KrF og regjeringen ble sent tirsdag 20. november enige om å fjerne momsfritaket for handel under 350 kroner – med virkning fra 1. januar 2020.

– Dette har vært en av Virkes høyest prioriterte saker i mange år, og vi er svært glade for omsider å få gjennomslag. Samtidig skulle vi ønske at gjennomslaget trådde i kraft allerede 1. januar 2019, sier direktør for Virke handel, Harald J. Andersen, i en pressemelding.

Gjennomslaget innebærer at handelsnæringen i Norge kan konkurrere på like vilkår med Alibaba, Wish og andre utenlandske nettselskaper.

– Når vedtaket trer i kraft, innebærer det at norske myndigheter endelig slutter å subsidiere utenlandske nettselskaper, sier Andersen.

Han mener at konkurranse på like vilkår er helt nødvendig for å unngå et ras av tapte arbeidsplasser i handelsnæringen, der 380 000 mennesker jobber.

– 2018 har vært et svært vanskelig år for handelsnæringen – med omstilling, skjerpet konkurranse fra internasjonale nettselskaper, fallende marginer og et økende antall konkurser. I tillegg til arbeidsplasser, vil fjerning av subsidiering av utenlandske netthandelsaktører gi milliarder i inntekter til Norge, slår Andersen fast.

Norge har skilt seg ut med en særlig høy avgiftsfri grense for netthandel utenfor landets grenser. Våre naboland har enten betydelig lavere grenser, eller de er i ferd med å fjerne slike avgiftsfrie grenser for å skape like vilkår ved netthandel innenfor og utenfor landets grenser.

Foto: Pexels

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail